Sunday 19 March 2017

Tips Bebas Dari Kencingg Manis/Diabeis

Tips Bebas Dari Diabetis

Apa itu DIABETIS?

Diabetis adalah masalah metabolisma dimana jumla glukosa atau gula dalam darah adalah tinggi disebabkan oleh pengeluaran insulin yang tidak cukup dalam pankreas atau dari rintangan insulin dalam sel badan. Ia juga dikenali sebagai Diabetis Melittus (DM)

Sebenarnya, diabetis ini ada 3 jenis iaitu;

  1. DM (I) - diabetis jenis pertama ini adalah masalah semulajadi pankreas yang tidak dapat menghasilkan insulin dan lebih dikenali sebagai autoimmune
  2. DM (II) - diabetis jenis kedua ini disebabkan oleh kerintangan insulin dimana penghasilan insulin berkurang. 90% masalah diabetis adalah disebabkan oleh diabetis jenis kedua ini.
  3. DM Gestasi - jenis ini selalunya dihadapi oleh wanita yang hamil. Wanita hamil akan mengalami diabetis apabila insulin yan diperlukannya melebihi untuk keperluan bayi dalam kandungannya. Apabila badan tidak dapat menghasilkan insulin tambahan untuk keperluan bayi dalam kandungannya maka wanita hamil akan mengalami paras gula dalam darah yang tinggi.
Artikel kali ini akan mengongsikan tentang DM (II), kerana 90% daripada pesakit kencing manis masa kini adalah disebabkan oleh DM (II) ini. Sepatutnya normal tetapi disebabkan oleh diet yang tidak seimbang, gayya hidup yang tidak sihat maka ia telah menyebabkan insulin tidak dapat berfungsi dengan baik,

Pada tahun 2015 rakyat Malaysia sudah mencecah 3.6juta pesakit kencing manis dimana itu adalah rekod tertinggi di Asia Tenggara. Manakalah anggaran pada tahun 2020 pesakit kencing manis akan mencecaj 4.5juta orang yang ada diabetis.

Seperti penerangan saya tentang diabetis jenis (II) diatas, dimana masalah ini disebabkan oleh kerintangan insulin yang menyebabkan penghasilan insulin berkurang atau insulin tidak dapat berfungsi dengan baik.

Apabila kita makan, karbohidrat yang kita dapat daripada makanan akan dicernakan menjadi glukosa. Selepas itu glukosa akan masuk ke dalam salur darah untuk diagihkan kepada sel organ yang memerlukan. Karbohidrat adalah sumber tenaga kita yang baik. Bila glukosa masuk ke dalam salur darah secara automatiknya insulin akan dihasilkan oleh pankreas untuk membenarkan glukosa masuk ke dalam sel organ. Boleh bayankgan bahawa insulin ini adalah kunci (gatekeeper) antara salur darah dan sel organ. Apabila insulin buka pintunya maka glukosa akan masuk ke dalam sel dan membekalkan tenaa bagi supaya sel dapat befunsi dengan baik.

Kencin manis akan terjadi apabila insulin tidak dapat membuka pintu antara sel organ dan salur darah. Disebabkan insulin tidak dapat buka pintu antara sel organ dan salur darah maka glukosa akan terkumpul dalam darah. Kandungan glukosa yang tinggi dalam darah akan menyebabkan kencing manis/diabetis.

Penyebab kencing manis/diabetis.

Diet yang tidak seimbang

Hal ini boleh dielakkan dengan mengamalkan diet yang seimbang dan mengamalkan gaya hidup yang sihat. Apabila terlalu banyak gula dalam badan kita yang disebabkan oleh diet tidak seimbang kita maka pankreas akan tertekan (oksidatif stress) kerana ia terpaksa menghasilkan lebih banyak insulin. Bila pankreas tertekan maka akan berlaku keradangan pada pankreas tau..dan lama-lama pankreas tidak boleh lagi menghasilkan insulin.

Obesiti

Obesiti selalunya akan dikaitkan dengan kencing manis. Sebabnya, apabila kia obesiti maka lemak akan terkumpul berdekatan dengan kunci insulin kita. Maka dengan itu  glukosa tidak dapat masuk ke dalam sel dan akhirnya akan berkumpul dalam darah dan akan menyebabkan kencing manis/diabetis.

Stress

Stress juga merupakan fakttor penyebab kepada kencin manis. Walaupun kita sudah menjaga pemakanan kita tetapi kita tidak mengamalkan gaya hidup sihat..maka itu semuanya adalah sia-sia kerana apabila badan kita stress, badan akan menghasilkan hormon adrenline. Hormon adrenline akan menghasilkan lebih glukosa dan akan ditukarkan menjadi tenaga. 

Stress kita di zaman modern ini adalah bukan disebabkan oleh fizikal tetapi kita stress sebab mental. Kita banyak menggunakan otak apabila berada di pejabat selain itu pusingan jam juga boleh menyababkan kita stress sebab lambat berpusin sampai jam 5pm iaitu masa untuk balik rumah 😄 dan macam-macam lagu yan kita fikir yang menyebabkan kita stress..

Kurang bersenam

Apabila kita bersenam sel-sel dalam badan kita akan membuatt lebih banyak reseptor insulin yang terapung dan melekat pada bahagian luar sel otot dan organ yang lain, Senaman menjadikan badan kitta lebih mampu untuk menggunakan insulin dan kita akan menjadi kurang rintangan insulin,

Bilangan reseptor insulin pada permukaan sel-sel kita  jadi sedikit dan berkurang dari semasa ke semasa apabila kita berhenti bersenam secara tetap. Bila bilangan reseptor insulin menurun maka insulin tidak dapat membuka banyak pintu dan bilangan glukosa yang masuk ke dalam sel-sel adalah kurang. Glukosa berkumpul dalam salur darah.

Penggunaan ubat-ubatan

Biasanya ubat mengandungi steroid. Steroid ini akan mengubah chemical reaction dalam badan dan insulin tidak dapat berfungsi dengan baik.

Oleh itu, kita kena lah mengamalka diet yang sihat, gaya hidup yang sihat, kurangkan tekanan (stressor) dalam hidup dan senaman yang teratur. Selain itu, kita kena baiki fungsi badan kita yang rosak dengan follow up doktor dan mengamalkan supplement.



Apakah tanda-tanda Diabetis





1/ Kerap membuang air kecil (polyuria)

Pesakit diabetis akan lebih kerap membuang air kecil kerana buah pinggang tidak dapat menapis glukosa ke dalam darah. Buah pinggang akan mengambil air dari darah untuk mencairkan glukosa yang akhirnya memenuhi pundi kencing.

2/ Penurunan berat badan yang mendadak

Pesakit akan kehilangan air dan lemak dalam badan disebabkan oleh badan yang tidak berupaya untuk memproses karbohidrat iaitu sumber tenaga daripada makanan. Sel-sel tidaka akan mendapat glukosa maka tisu otot dan lemak akan dipecahkan menjadi tenaga.

3/ Penglihatan menjadi kabur

Pengglihaan menjadi kabur disebabkan oleh tisu ditarik dari kanta mata. Ini memberi kesan kepada keupayaan mata untuk memberi tumpuan.

4/ Luka dan lebam susa untuk sembuh

Apabila terdapat lebih gula (glukosa) dalam badan anda, keupayaan untuk menyembuhkan luka boleh terjejas. Luka akan cepat terdedah kepada jangkitan kuman.


Bagaimana Vivix membantu pesakit diabetis

Vivix mempunyai kandungan Resveratrol dan Polyphenol dimana pesakit diabetis boleh dibantu dengan beberapa cara

Membaiki

Vivix akan membantu memperbaiki keseimbangan glukosa dalam darah supaya menjadi baik semula dan mengikut sistem yang betul macam badan kita buat.

Kurangkan rintangan insulin

Vivix akan membantu memperbetulkan fungsi kunci (gatekeeper) supaya glukosa boleh masuk dalam sel dan tidak terkumpul di salur darah.

Melindungi pankreas

Kita kena sihatkan/suburkan balik pankreas yang sudah rosak dan terbeban tadi, supaya ia boleh berfungsi semula dengan baik. Kita tidak mahu cucuk insulin tiruan dan kita kena hasilkan insulin sendiri dari pankreas kita. Vivix akan membantu mengurangkan keradangan di pankreas dan melindungi sel di pankreas supaya insulin akan meningkat ke normal semula.

Vivix membantu membaiki rembesan insulin. Apabila sel pankreas kita sudah normal maka insulin akan dihasilkan secara normal oleh badan kita

Vivix juga akan mebantu menambahbaik keseimbangan metabolisme dan fungsi tubuh kita

Mengawal paras gula dalam badan


Meningkatkan sensitiviti insulin


Mengurangkan insulin resistant



TESTIMONI PESAKIT DIABETIS SELEPAS MENGGUNAKAN VIVIX.






BAGAIMANA DAPATKAN VIVIX?

Anda bertuah kerana bulan March 2017 ni adalah bulan terakhir promosi TwinPack bagi Vivix. Anda dapat penjimatan bernilai RM200++

TwinPack Vivix RM805.6
Normal Price RM1,007

Untuk pembelian dan Konsultasi boleh berhubung dengan

Sabrinah Jaulin
Whatsapp/Sms/Call: +60178957429
SID: 1125443


No comments: