Tuesday 4 April 2017

Age Is Just A Number: Jangan Lupa Kepanjangan Telomerse Anda



 +60135572375
Ramai yang berkata macam ni, setiap kali seseorang itu meningkat umurnya atau dalam sambutan harijadi "age is just a number". Tetapi apa yang membuat kita lebih mudah daripada umur sebenar adalah "kepanjangan telomeres"..bak kata orang putih "you're only as old as your telomeres are shot"

Untuk memastikan kita sentiasa kelihatan muda dan rasa muda dari umur sebenar maka kena la menjaga kepanjangan telomeres. Sebab umur dalam badan kita dan sel dalam badan kita bergantung kepada kepanjangan telomeres...


Apa itu Telomeres?

Telomers merupakan salah satu komponen pada kromosorm. Ianya terletak pada hujung kromosorm yang bertindak sebagai pelindung kepada deoxyribonucleic acid (DNA) kita. Telomeres seringkali dikaitkan dengan tali kasut, dimana pada pengjujung tali kasut biasanya ada plastik yang mengulung tali kasut supaya tidak rosak. Demikian juga dengan telomeres ianya berfungsi seperti hujung tali kasut bagi melindungi sel DNA kita daripada sebarang kerosakan.

Apabila telomeres mengalami kerosakan kemungkinan besar DNA kita akan mengalami kerosakan yang mana akan menyebabkan maklumat genetik becampur atau musnah dan yang akan mmembawa kerosakan pada sel, meningkatkan risiko penyakit atau memendekkan jangka hayat.

Selama kita hidup sel dalam badan kita akan membahagi dan setiap sel boleh membahagi sehingga 50-70 kali. Disebabkan pembahagian sel ini maka telomers kita akan memendek secara semulajadi. Apabila telomers habis maka pembahagian sel pun akan terhenti maka telomers tidak dapat melindungi DNA kita lagi.

Selain telomers memendek secara semulajadi ianya juga seringkali dipaksa memendek disebabkan oleh gaya hidup kita sendiri.

Antara penyebab telomers memendek dengan cepat.

Merokok
Tabiat merokok mempercepatkan telomers memendek kerana oksidatif stress merokok menyebabkan kerosakan pada DNA dan Telomers

Obesiti
Obesiti menyebabkan oksidatif stress dan kerosakan pada DNA dan membuat telomers swmakin pendek

Stress (uncontrol)
Stress diluar kawalan, menyebabkan kekurangan paras protin antioksidan dan meningkatkan oksidatif damage pada DNA dan menyebabkan telomers memendek lebih 10% cepat daripada biasa.

Dengan gaya hidup kita yang tidak sihat ini, ianya memberi kesan terhadap kesihatan kita. Apabila telomers semakin pendek maka sel tidak dapat membahagikan dirinya lagi, yang menjadikan sel itu tidak aktif, sakit atau mati dan boleh menyebabkan kanser atau kematian.


Bagaimana memanjangkan Telomeres

Telomerase adalah enzim yang diperbuat daripada protin dan RNA subnit yang memanjangkan telomerse dengan menambah semula urutan DNA berulang yang hilang semasa replikasi sel.

Terdapat beberapa aktiviti yang boleh membantu mengaktifkan telomerase untuk memanjangkan telomerse.


  • Mengawal dan mengurangkan stress
  • Bersenam lebih kerap
  • Mengambil makanan yang mempunyai kandungan antioksidan
  • Amalan meditasi dan Yoga

Bagaimana Vivix boleh membantu?

Seperti yang saya tahu Vivix ni membantu dari peringkat sel dengan membaiki sel agar sel-sel kita menjadi sihat. Menurut kajian pengambilan Vivix secara konsisten dapat memanjangkan telomers sebanyak 40%. Selain itu, Vivix juga mengandungi antioksidan yang berasal daripada anggur muscadine.

Boleh rujuk disini tentang Vivix



Sabrinah Jaulin
SID: 1125443







No comments: