Tuesday 25 April 2017

Cara Semulajadi Pulih Dari Kanser Usus



Kanser Usus



Kanser kolon atau rektum kadangkala dipanggil kanser usus, kanser kolorektal, atau kanser usus besar. Kanser usus boleh terjadi dimana-mana sahaja dalam bahagian usus atau rektum. Walaubagaimanapun, ia biasanya terjadi dibahagian usus besar dan rektum.

Kanser usus biasanya terjadi daripada pertumbuhan berisi kecil yang dipanggil polip yang telah terbentuk pada lapisan kolon atau rektum. Kadang-kadang kanser usus bermula daripada lapisan diantara kolon dan rektum yang akan menjadi kanser.

Kebanyakan polip akan berkembang di dalam orang yang lebih tua. Kira-kira 1 dalam 4 orang yang berusia 50 tahun dan keatas akan membangunkan lebih daripada satu polip usus. Polip adalah bukan kanser dan biasanya tidak menyebabkan masalah.

Tetapi kadabgkala polip ini boleh berubah menjadi kanser. Jika polip seseorang itu menjadi kanser biasanya perubahan itu akan terjadi setelah beberapa tahun. Kebanyakan kanser usus terjadi daripada polip yang telah tumbuh dalam 5-15 tahun.

Setakat ini belum ada kajian yang menyatakan penyebab utama kepada kanser usus. Walaupun belum ada kajian yang jelas tentang kanser usus ini, terdapat beberapa faktor tertentu yang meningkatkan peluang perkembangan kanser usus.

Antaranya adalah :

1# Penuaan
Ini kerana kanser usus lebih banyak terjadi pada orang yang lebih tua. Terdapat 8 daripada 10 orang yang didiagnosis dengan kanser usus adalah lebih tua daripada 60 tahun.

2# Sejarah keluarga
Jika ada saudara terdekat pernah menghidap kanser usus terdapat beberapa faktor genetik

3# Obesiti

4# Gaya hidup tidak sihat ; kurang senaman, terlalu banyak minum minuman beralkohol.

5# Jika mempunyi masalah ulser kolitis atau penyakit Crohn selama lebih 8-10 tahun

Simptom kanser usus yang biasa berlaku adalah pendarahan. Biasanya anda boleh melihat najis anda bercampur dengan darah. Kadangkala darah boleh membuat najis bertukar menjadi warna yang sangat gelap. Pendarahan ini biasanya tidak teruk dan dalam banyak kes ia tidak perasan kerana ianya meleleh hanya sedikit bercampur dengan najis. Jika lelehan darah yang sedikit itu kerap berlaku ianya boleh menyebabkan anemia dan anda akan rasa letih dan pucat. Selain itu, tabiat anda membuang najis akan berubah sehingga menyebabkan sembelit dan kesakitan pada abdomen.  Selain itu, anda juga mungkin merasa seringkali membuang najis tetapi tidak ada yang keluar dan anda sentiasa tidak puas untuk membuang najis seakan-akan masih ada yang belum keluar. Hal ini, disebabkan oleh signal yang dihantar pada badan sudah rosak disebabkan oleh kanser.

Bagi kanser usus ditahap yang teruk anda akan merasa tidak sihat, letih dan berat badan menurun. Kanser yang sudah membesar akan menyebabkan saluran usus akan tersumbat. Hal ini, akan menyebabkan anda sakit perut yang teruk dan gejalah-gejalah lain seperti muntah. Kadangkala kanser boleh menyebabkan kebocoran pada usus atau rektum. Jika hal ini berlaku maka najis akan masuk dalam perut dan akan menyebabkan kesakitan yang teruk.


Bagaimana kanser usus dikesan? Sekiranya anda disyaki menghidp kanser usus doktor biasanya membuat pemeriksaan melalui dubur untuk mengesan ketumbuhan di bahagian bawah rektum anda. Jika doktor mendapati ada benjolan/ketumbuhan anda akan dirujuk kepada pakar dan mungkin anda akan melalui beberapa penilaian awal. Antaranya;

1# Kolonskopi

2# Sigmoidoskopi

3# CT Clonography

4# Barium Enema


Untuk mengesahkan diagonisis diatas ujian seterusnya adalah;

1# Biopsi bagi tujuan untuk mengesahkan diagnosis. Ianya akan melibatkan sampel kecil tiau yang diambil daripada badan.

2# Menilai tahap dan penyebaran kanser. Biasanya akan dilakukan dengan ujian CT Scan, MRI Scan dan Ultrasound Scan. Ujian ini dibuat bagi tujuan untuk mengenalpasti berapa banyak sel kanser yang sudah tumbuh. Adakah sel kanser sudah merebak ke bahagian organ yang lain.

Selepas mengetahui semua ini, ia memudahkan bagi doktor untuk memberi rawatan yang sesuai. Kebiasaannya rawatan bagi kanser usus ini adalah dengan melakukan pembedahan bagi membuang kanser, kemoterapi dan radioterapi. Walaubagaimanapun rawatan ini bukanlah semestinya dilalui oleh pesakit tetapi ianya akan digunapakai berdasarkan berapa tahap kanser tersebut.

Apakah cara secara semulajadi untuk bebas daripada kanser usus?

Tidak dinafikan sekarang ramai yang mencari alternatif semulajadi untuk bebas dari kanser usus disebabkan oleh faktor kewangan, faktor usia, jarak dari rumah ke hospital.

Vivix boleh membantu pesakit kanser usus dengan membunuh sel-sel kanser dan menghalang pertumbuhan semula sel kanser. Vivix adalah sejenis minuman botanik yang sangat unik kerana ianya mengandungi polifenol dan resveratrol.

Resveratrol yang terkandung dalam Vivix membantu melindungi sel baik semasa proses membunuh sel kanser kerana dalam rawatan kimoterapi ianya akan membunuh sel kanser sekaligus akan membunuh sel yang baik.

Polifenol dan resveratrol membantu melindungi sel DNA, seterusnya menghalang kimia dan radiasi yang menyebabkan kanser, selain itu ia juga melawan radikal bebas dan inflamasi.

Anda boleh dapatkan Vivix dengan harga RM475 sebotol. TwinPack bernilai RM950 dan anda akan layak mendapat keahlian Shaklee secara percuma, kos penghantaran melalui pos percuma dan bulan hadapan anda akan mendapat Cash Bonus dari Shaklee.
                                                                                                                                                                                                                                         

No comments: