Friday 7 April 2017

Tips Merawat Luka Bersalin Ceaser



Bersalin Ceaser




Melahirkan anak secara pembedahan adalah satu
pengalaman yang berbeza dengan melahirkan anak secara normal. Mengikut pengalaman saya sendiri sebab kedua-duanya saya sudah rasa. Penjagaan bersalin secara ceaser ni tidaklah serumit yang anda fikirkan.

Bagi saya penjagaan luka bersalin ceaser lebih senang berbanding dengan bersalin normal. Anda cuma perlu tumpukan perhatian kepada 5 tips penjagaan luka yang senang.


#1: Elakkan menggunakan pakaian yang ketat. Memakai pakaian yang ketat seperti seluar atau underware dikhuatiri memberikan tekanan pada bahagian yang luka dan akan menyebabkan kesakitan dan kegatalan. Adalah lebih baik menggunakan kain sarung/kain batik selama 2 minggu selepas bersalin

#2: Pastikan kawasan luka sentiasa kering
Bahagian luka haruslah dipastikan sentiasa kering supaya tidak dijangkiti oleh kuman. Pastikan menggunakan kain yang lembut semasa mengeringkan luka.

#3: Elakkan aktiviti yang lasak
Anda perlu mengelakkan aktiviti lasak seperti mengangkat barang yang berat. Ini bagi mengelakkan daripada jahitan terkoyak semula. Sebab apabila kita mengangkat barang berat biasanya tekanan pada bahagian perut sangat kuat

#4: Pengambilan makanan seimbang
Pengambilan makanan seimbang boleh membantu luka pembedahan sembuh dengan cepat. Amalkan pengambilan makanan yang kaya dengan zat besi, zinc dan multivitamin. Bersalin secara ceaser mwnyababkan anda kwhilangan banyak darah berbanding bersalin secara  normal. Zat besi dan multivitamin membantu meningkatkan paras hemoglobin dalam darah dengan segera serta mempercepatkan luka pembedahan cepat sembuh.

#5: Susukan bayi sekerapnya
Memang tidak dinafikan bahawa penyusuan bayi boleh membantu mengecutkan rahim dengan cepat seterusnya membantu penyembuhan luka bersalin ceaser lebih cepat.

familyvits.blogspot.com


Vivix boleh membantu penyembuhan luka bersalin ceaser lebih cepat tau..istimewanya dengan vivix ni, dia bukan setakat bantu pulihkan luka dengan cepat. Ia juga membantu penghasilan susu dengan baik, membantu ibu sentiasa bertenaga, dan memulihkan kesan suntikan selepas bersalin ceaser. Seperti yang kita tahu, sebelum proses pembedahan dilakukan ibu akan dibius separuh badan atau satu badan. Ramai ibu yang mengadu bahawa kesan daripada bius itu adalah sakit tulang belakang yang berterusan.


Untuk mendapatkan Vivix tidaklah semahal mana jika dibandingkan dengan kesannya terhadap kesihatan. Jika kita sihat sepanjang masa maka kita pun selesa dan gembira melakukan apa sahaja aktiviti harian kita tanpa merasa sakit yang macam-macam.



Sebotol Vivix berharga RM475 sahaja. Dan jika anda membeli TwinPack bernilai RM950 anda akan mendapat PERCUMA KEAHLIAN, PERCUMA PENGHANTARAN, BONUS di bulan hadapan.


Sabrinah Jaulin
Whatsapp: +60135572375
Shaklee ID: 1125443

No comments: