Thursday 6 April 2017

PSORIASIS: Penyebab Kulit Bersisik, Gatal Dan Sakit


Apakah itu penyakit kulit bersisik. Mungkin masih ramai dikalangan anda masih belum mengetahui nama penyakit ini. Kulit bersisik ini dipanggil Psoriasis dimana ia adalah sejenis penyakit kronik.

Psoriasis adalah satu keadaan dimana pertumbuhan sel kulit tidak normal dan akan menebal dengan cepat berbanding dengan kulit yang normal. Penyakit ini biasanya tidak berjangkit dan kawasan yang biasanya mengalami masalah ini adalah kulit kepala, lutut, siku. Tetapi ianya jugga boleh berjangkit ke bahagian lain badan termasuk kuku dan tulang.

Tanda penyakit ini adalah berlainan mengikut individu. Antaranya, adalah keguguran sisik pada kulit tompok merah pada kulit kepala, siku, lutut dan bahagian lain dalam badan akan kelihatan. Selain itu, ianya dirasakan gatal tetapi tahap kegatalan itu juha berbeza bagi setiap individu.

Punca Psoriasis

#1 Faktor genetik

#2 Persekitaran

#3 Tekanan fizikal dan emosi, jangkitan kerongkong, flu

#4 Sebilangan jenis ubat

#5 Meminum alkohol dan merokok

Rawatan Psoriasis

Pesakit haruslah pergi ke klinik yang berdekatan dan berjumpa dengan doktor. Doktor akan menilai keadaan pesakit dan memberikan rawatan yang sesuai. Dan jika diperlukan pesakit akan dirujuk kepada pakar kulit bergantung kepada tahap teruk penyakit tersebut.

Biasanya doktor akan memberi pesakit krim yang berasaskan coal tar (arang) dan kortison bagi mengekalkan kulit lembab sepanjang masa. Selain itu, ubat-ubatan seperti Methorexate, Neotigason, Cyclosporine dan Calcipartiol akan diberikan kepada pesakit. Biasanya ubat yang diberikan mengandungi kandungan STEROID..tahu apa itu steroid? so sampai bila nak bergantung dengan semua tu kan.

Selain, menggunakan ubat-ubatan yang mengandungi STEROID pesakit psorasis juga boleh mengamalkan gaya hidup sihat dengan menjaga pengambilan makanan dan kalau boleh lebihkan pengambilan daeipada sayuran hijau. Pesakit juga boleh mengelakkan daripada merokok dan alkohol.


Vitamin yang sesuai untuk Psoriasis.

Selain mengamalkan gaya hidup sihat, pesakit juga boleh mengamalkan beberapa jenis vitamin yang boleh membantu pesakit untuk meringankan kesakitan, kegatalan dan keresahan yang dihadapi. Pesakit tidak perlu bimbang kerana vitamin ini mempunyai kajian klinikal yang membuktikan bahawa vitamin ini selamat, berkesan dan semulajadi. Antara vitamin yang pesakit boleh ambil adalah:

Vivix mengimpak 4 mekanisma utama penuan selular

B Complex membantu meredahkan tekanan dan kemurungan

OmegaGuard membantu mengurangkan inflamasi

ESP membantu membaiki dan membina semula sel


Ini adalah beberapa testimoni pelanggan selepas menggunakan Vivix.






Hubungi saya untuk mendapatkan vitamin dan konsultasi berterusan.


Sabrinah Jaulin
+60135572375
SID: 1125443










No comments: